【砂糖の民族工芸】Sugar painting
糖画(Táng huà):シュガーペインティング
糖画是一种传统民间手工艺,以糖为材料来进行造型的。所用的工具仅一勺一铲,糖料一般是红、白糖加上少许饴糖放在炉子上用温火熬制,熬到可以牵丝时即可以用来浇铸造型了。
在绘制造型时,由艺人用小汤勺舀起溶化了的糖汁,在石板上飞快地来回浇铸,画出造型,民间艺人的手上功夫便是造型的关键。当造型完成后,随即用小铲刀将糖画铲起,粘上竹签。
据考,它起源于明代的“糖丞相”,褚人获《坚瓠补集》载,明俗每新祀神,艺人又将中国皮影、民间剪纸等姊妹艺术的造型手法融于一体,不用印铸模具,而改为直接操小铜勺,舀糖液绘出皮影图案,逐渐演变发展成为今日的糖画艺术。 用小圆勺舀起铜桶中的糖稀,以腕力带动勺子运行,随意挥洒在光洁的大理石板上,或提、或顿、或放、或收,速度飞快,一气呵成。随着糖液缕缕洒下,不到1分钟的时间,栩栩如生的飞禽走兽、花鸟虫鱼等形象便呈现在众人面前。尤其是威风凛凛的游龙和绚丽多姿的彩凤,更是令人拍案叫绝。

シュガーペインティングは、砂糖が材料の伝統的民俗工芸品です。使用する道具は1つのスプーンと1つのシャベルだけです。材料は通常、赤と白の砂糖と少量のキャラメルで、暖かい火の上でストーブで煮て、引き伸ばすことができたら形をつくるために使用できます。
形を描くときは、溶けた砂糖汁を小さなスプーンですくい上げ、石板に素早く前後に移動させ形を描きます。フォークアーティストの手仕事が形のカギです。彫刻が完了したら、小さなスパチュラを使用して砂糖の絵をすくい上げ、竹の棒を貼り付けます。
調査によると、明王朝の「シュガー首相」に端を発し、チューレンは「建湖の補足コレクション」に含まれ、明の習慣が神々を崇拝するたびに、アーティストは中国の影の人形や民俗紙の切断などの姉妹芸術のモデリング技術を統合します。型を印刷して鋳造する代わりに、彼らは小さな銅のスプーンを直接操作し、砂糖の液体をすくって影の人形のパターンを描き、徐々に今日の砂糖の絵の芸術に進化しました。小さな丸いスプーンで銅のバケツの中の砂糖シロップをすくい上げ、手首の力を使ってスプーンを動かし、滑らかな大理石のスラブ上で自由に揺らし、持ち上げ、一時停止、解放、または引っ込めます。速度は速く、一度に実行されます。砂糖の液体を振りかけると、1分もかからずに、鳥や獣、花、鳥、昆虫、魚のリアルな画像がみんなの前に現れました。特に雄大なドラゴンとカラフルなフェニックスはさらに印象的です。

Sugar painting is a traditional folk handicraft that uses sugar as a material for modeling. The tools used are only one scoop and one shovel. The sugar material is usually red and white sugar plus a little caramel, boiled on the stove with warm fire, and can be used to cast casting when it can be drawn.
When drawing the shape, the artist scoops up the melted sugar juice with a small spoon, and casts it back and forth quickly on the stone slab to draw the shape. The handwork of the folk artist is the key to the shape. When the sculpting is completed, use a small spatula to scoop up the sugar painting and stick the bamboo stick.
According to research, it originated from the "Sugar Prime Minister" of the Ming Dynasty. Chu Ren was included in the "Supplementary Collection of Jian Hu". Every time the Ming custom worships gods, the artists integrate the modeling techniques of sister art such as Chinese shadow puppetry and folk paper-cutting. Instead of using a small copper spoon to directly use a small copper spoon, the mold was printed and cast, and the sugar liquid was used to draw shadow puppet patterns, which gradually evolved into today's sugar painting art. Scoop up the syrup in the copper bucket with a small round spoon, drive the spoon to run with the force of your wrist, and sway it on the smooth marble slab at will, lifting, pausing, releasing, or retracting, with rapid speed and one action. With the sprinkling of sugar liquid, in less than a minute, the lifelike images of birds and beasts, flowers, birds, insects, and fish appeared in front of everyone. Especially the majestic dragon and the colorful Caifeng are even more impressive.