【墨子】生産者や農家に寄り添う平和主義の学者 Mozi
墨子:Mò zi
(墨家学派创始人)
墨子,名翟,春秋末期战国初期宋国人 ,一说鲁阳人,一说滕国人。宋国贵族目夷的后裔,曾担任宋国大夫。中国古代思想家、教育家、科学家、军事家,墨家学派创始人和主要代表人物。墨子是墨家学说的创立者。墨家在先秦时期影响很大,与儒家并称“显学”。提出了“兼爱”“非攻”“尚贤”“尚同”“天志”“明鬼”“非命”“非乐”“节葬”“节用”等观点,以兼爱为核心,以节用、尚贤为支点,创立了以几何学、物理学、光学为突出成就的一整套科学理论。战国时期的百家争鸣,有“非儒即墨”之称。墨子死后,墨家分为相里氏之墨、相夫氏之墨、邓陵氏之墨三个学派。墨子弟子根据墨子生平事迹的史料,收集其语录,编成了《墨子》一书。

墨子先祖是殷商王室,是宋国君主宋襄公的哥哥目夷的后代,目夷生前是宋襄公的大司马,后来他的后代因故从贵族降为平民。后简略为墨姓。墨子约出生在春秋末年周敬王四十年(约公元前480年),一说周敬王四十四年公元前476年。虽然其先祖是贵族,但墨子却是中国历史上唯一的农民出身的哲学家。作为一个平民,墨子在少年时代做过牧童,学过木工。据说他制作守城器械的本领比公输班还要高明。他自称是“鄙人”,被人称为“布衣之士”。作为没落的贵族后裔,墨子自然也受到必不可少的文化教育,《史记》记载墨子曾做过宋国大夫。子是一个有相当文化知识,又比较接近工农小生产者的士人,他自诩说“上无君上之事,下无耕农之难”,是一个同情“农与工肆之人”的士人。在他的家乡,滔滔的黄河奔流东去,墨子决心出去拜访天下名师,学习治国之道,恢复自己先祖曾经有过的荣光。

(モヒストスクールの創設者) ディと名付けられた墨子は、春と秋の終わりの時代と戦争の初期の時代の宋王朝の出身でした.1人はルヤンともう1人はテンと言いました。宋国の貴族であるムー・イーの子孫は、かつて宋国の医師を務めていました。古代中国の思想家、教育者、科学者、軍事戦略家、創設者、そしてモヒスト学校の主な代表。 MoziはMohist理論の創設者です。モヒストは秦以前の時代に大きな影響力を持ち、儒教とともに「広大な学校」と呼ばれていました。 「JianAi」、「Fei Gong」、「Shang Xian」、「Shang Tong」、「Tian Zhi」、「Ming Gui」、「Fei Ming」、「Fei Le」、「Festival Funeral」、「SecondUse」の視点を提唱します。経済と功徳の支点により、幾何学、物理学、光学の分野で卓越した成果を上げた一連の科学理論が確立されました。戦争状態の期間中の百の思想の学校の論争は「非儒教またはMo」として知られています。 墨子の死後、Mohist学校は、Xiangli家のインク、Xiangfu家のインク、およびDengling家のインクの3つの学校に分割されました。墨子の生涯と行為に関する歴史的データに基づいて、墨子の弟子たちは彼の引用を集め、本「墨子」を編集しました。

墨子の祖先はYinand Shang王室であり、SongKingdomの君主であるSongXianggongの兄弟であるMuyiの子孫でした。Muyiは彼の死の前はSongXianggongのDasimaでした。その後、彼の子孫は何らかの理由で貴族から庶民になりました。後に、それは単にMoと名付けられました。墨子は、春と秋の終わりの期間(紀元前480年頃)の周景王の40年、または周景王の44年の紀元前476年に生まれました。彼の先祖は貴族でしたが、墨子は中国の歴史の中で農民起源の唯一の哲学者でした。庶民として、墨子は羊飼いの少年として働き、若い頃に大工を学びました。彼の防御装備のスキルは、公共交通機関のクラスよりも優れていると言われています。彼は「悪者」であると主張し、「庶民の男」と呼ばれています。衰退する貴族の子孫として、墨子は当然、本質的な文化教育も受けました。「歴史的記録」は、墨子がかつて宋王朝の医師を務めたことを記録しています。チーは文化的な知識が豊富で、労働者や農民の小規模生産者に近い学者であり、「国王の事柄はなく、農業に支障はない」と自慢している。「農業と産業」に共感する男だ。タクシー。氾濫するイエローリバーが東に向かって流れる故郷で、墨子は世界の有名な教師を訪ね、国を統治する方法を学び、彼の先祖がかつて持っていた栄光を取り戻すことを決意しました。

(Founder of Mohist School) Mozi, named Di, was a native of the Song Dynasty in the late Spring and Autumn Period and the early Warring States Period. One spoke of Luyang and Teng. A descendant of Mu Yi, a nobleman of the Song State, once served as a doctor of the Song State. Ancient Chinese thinker, educator, scientist, military strategist, founder and main representative of the Mohist school. Mozi is the founder of Mohist theory. The Mohist had a great influence in the pre-Qin period, and was called "extensive school" together with Confucianism. Put forward the viewpoints of "Jian Ai", "Fei Gong", "Shang Xian", "Shang Tong", "Tian Zhi", "Ming Gui", "Fei Ming", "Fei Le", "Festival Funeral" and "Second Use". With the fulcrum of saving resources and admiring the talents, he established a set of scientific theories with outstanding achievements in geometry, physics and optics. The controversy of a hundred schools of thought during the Warring States period is known as "non-Confucianism or Mo". After Mozi's death, Mohist school was divided into three schools of ink of Xiangli family, ink of Xiangfu family, and ink of Dengling family. Based on historical data about Mozi's life and deeds, the disciples of Mozi collected his quotations and compiled the book "Mozi".

The ancestor of 墨子 was the Yin and Shang royal family, and was the descendant of Muyi, the elder brother of Song Xianggong, the emperor of Song Dynasty. Muyi was Song Xianggong's Dasima before his death. Later, his descendants were demoted from aristocracy to common people for some reason. After that, it was simply named Mo. Mo Zi was born in the forty year of King Zhou Jing in the late Spring and Autumn Period (approximately 480 BC), or in the forty-fourth year of King Zhou Jing in 476 BC. Although his ancestors were aristocrats, 墨子 was the only philosopher of peasant origin in Chinese history. As a commoner, 墨子 worked as a shepherd boy and learned carpentry in his youth. It is said that his skill in making defensive equipment is better than that of the public transport class. He claims to be a "bad guy" and is called the "man in commoner". As a descendant of the declining aristocracy, 墨子 naturally also received essential cultural education. "Records of the Historian" records that 墨子 once served as a doctor of the Song Dynasty. Zi is a scholar who has considerable cultural knowledge and is relatively close to small-scale workers and peasants. He boasted that "there is no king, and there is no difficulty in farming." He is a man who sympathizes with "agriculture and industry." Taxi. In his hometown, with the surging Yellow River rushing eastward, 墨子 was determined to go out to visit famous teachers in the world, learn how to govern the country, and restore the glory that his ancestors once had.