【商鞅】秦の中央集権化を実行した法家の政治家 Shang Yang

商鞅:Shāngyāng

(先秦法家代表人物)
商鞅(又称卫鞅、公孙鞅,约公元前395年-公元前338年),姬姓,卫国(今河南省安阳市内黄县梁庄镇,另一说法为濮阳市濮阳县)人,卫国国君后裔,战国时期政治家、改革家、思想家,法家代表人物。
商鞅通过变法,使秦国一跃成为当时强国。他在秦国实施严刑峻法,重农抑商,还改革户籍、土地制度、行政区划、税收、度量衡等。他还领兵收复了河西。公元前338年,秦孝公逝世后,商鞅被公子虔指为谋反而战败死于彤地,其尸身被处以车裂后示众。


商鞅年轻时喜欢刑名法术之学,受李悝、吴起的影响很大。他向尸佼学习杂家学说,后侍奉魏国国相公叔痤任中庶子。公叔痤病重时向魏惠王推荐商鞅,说:“商鞅年轻有才,可以担任国相治理国家”,又对魏惠王说:“主公如果不用商鞅,一定要杀掉他,不要让他投奔别国。”魏惠王认为公叔痤已经病入膏肓,语无伦次,于是皆不采纳。公叔痤转而让商鞅赶紧离开魏国,商鞅明白魏惠王不采纳公叔痤用他之言,也不会采纳杀他之言,所以并没有立即离开魏国。

公元前359年,秦孝公打算在秦国国内进行变法,又害怕国人议论纷纷,所以犹豫不决。秦孝公召开朝会命臣工商议此事。旧贵族代表甘龙、杜挚起来反对变法。他们认为利不百不变法,功不十不易器。“法古无过,循礼无邪。”商鞅针锋相对地指出:“前世不同教,何古之法?帝王不相复,何礼之循?”“治世不一道,便国不法古。汤、武之王也,不循古而兴;殷夏之灭也,不易礼而亡。然则反古者未必可非,循礼者未足多是也。”从而主张“当时而立法,因事而制礼”(语出《商君书·更法篇》、《史记·商君列传》)。这是以历史进化的思想驳斥了旧贵族所谓“法古”“循礼”的复古主张,为实行变法作了舆论准备。

商鞅(WeiYangおよびGongSun Yangとしても知られ、紀元前395年から紀元前338年頃)、Wei Guo(現在はLiangzhuang Town、Neihuang County、Anyang City、Henan Province、またはPuyang County、Puyang City) 、魏王国の君主の子孫、戦争状態の期間中の政治家、改革者、思想家、および法律家の代表。
シャンヤンの改革は当時、秦を強力な国にしました。彼は秦州で厳しい刑法を施行し、農業と抑制された事業を強調し、世帯登録、土地制度、行政区分、課税、重みと措置を改革した。彼はまた、軍隊を率いてヘクシーを取り戻した。紀元前338年、秦暁公の死後、シャンヤンはシャンヤンの息子から反逆罪で告発され、トンディで亡くなりました。彼の遺体は戦車で罰せられ、一般に公開されました。

シャンヤンは若い頃、犯罪者の名前と魔法の研究が好きで、LiLiとWuQiの影響を強く受けていました。彼はShijiaoから雑多な家族の教義を学び、後にWeiGuoguoの叔父を務めました。叔父がひどくにきびをしていたとき、彼はシャンヤンをウェイフイ王に勧め、「シャンヤンは若くて才能があり、国を統治する国の首相になることができる」と述べた。彼はまたウェイフイ王に言った。彼は別の国に行きました。」WeiHui Wangは、叔父がすでに死にかけ、首尾一貫していないと思ったので、それを受け入れることを拒否しました。 Gong Shu Cuoは、商鞅がWeiの国をすぐに離れることを許可するようになりました。商鞅は、WeiHui王がGongShu Cuoの言葉を採用せず、彼を殺すという言葉も採用しないことを理解したため、すぐにWei国を離れませんでした。


紀元前359年、秦暁公は秦で改革を行う計画を立てていたが、国民がそれについて話すのではないかと恐れ、躊躇した。 Qin Xiaogongは法廷会議を招集し、大臣にこの問題について話し合うよう命じました。古い貴族のガンロンとドゥジの代表は改革に反対して立ち上がった。彼らは、利益は法律を変えるのに良いことではなく、仕事は簡単ではないと信じています。 「法律には過去に誤りはなく、法廷は無実です。」シャンヤンは、「前世は教えられていないので、古代の法律は何ですか?皇帝は和解しません、エチケットの方法は何ですか?」「あなたが世界を一緒に統治しなければ、国は無法になります。唐、呉の王も古代人に従わずに繁栄し、陰夏も儀式によって破壊されて滅びました。しかし、古代人に反対する人々は必ずしも不合理ではなく、十分な儀式もありません。したがって、彼は「当時の法律と出来事に基づく儀式」を提唱しました(言葉は「シャンジュンの本・ゲンファピアン」、「歴史的記録・シャンジュンの伝記」)です。これは、歴史的進化に基づく古い貴族のいわゆる「ファグ」と「シュンリ」の提案に反論し、改革のための世論を準備しました。

商鞅 (also known as Wei Yang and Gong Sun Yang, about 395 BC-338 BC), surnamed Ji, a native of Wei Guo (now Liangzhuang Town, Neihuang County, Anyang City, Henan Province, or Puyang County, Puyang City) , Descendants of the monarch of the Wei Kingdom, a politician, reformer, thinker, and representative of Legalists during the Warring States Period. 商鞅's reforms made Qin a powerful country at that time. He implemented severe penal laws in Qin State, emphasized agriculture and restrained business, and reformed household registration, land system, administrative division, taxation, weights and measures. He also led troops to regain Hexi. In 338 BC, after Qin Xiaogong's death, 商鞅 was accused of treason by the son of 商鞅 and died in Tongdi. His body was punished by a chariot and was shown to the public.

When 商鞅 was young, he liked the study of criminal names and magic, and was greatly influenced by Li Li and Wu Qi. He learned the doctrine of miscellaneous family from Shijiao, and later served as the uncle of Wei Guoguo. When his uncle was seriously acne, he recommended 商鞅 to King Wei Hui, saying: "商鞅 is young and talented, and he can be the prime minister of the country to govern the country." He also said to King Wei Hui: "If the lord does not use 商鞅, he must be killed. He went to other countries." Wei Hui Wang thought that his uncle was already dying and incoherent, so he refused to accept it. Gong Shu Cuo turned to let 商鞅 leave the country of Wei quickly. 商鞅 understood that King Wei Hui would not adopt the words of Gong Shu Cuo, nor would he adopt the words of killing him, so he did not leave Wei country immediately.


In 359 BC, Qin Xiaogong planned to carry out reforms in Qin, but he was afraid that the people of the country would talk about it, so he hesitated. Qin Xiaogong convened a court meeting and ordered ministers to discuss the matter. The representatives of the old nobles, Gan Long and Du Zhi, rose up against the reform. They believe that profit is not a good thing to change the law, and that the work is not easy. "The law has no fault in the past, and the courts are innocent." 商鞅 pointed out tit-for-tatly: "The previous life is not taught, so what is the ancient law? The emperor does not reconcile, what is the way of etiquette?" "If you do not govern the world together, the country will be lawless. Tang, The king of Wu also prospered without following the ancients; the Yin Xia was also destroyed by rituals and perish. However, those who oppose the ancients are not necessarily unreasonable, and there are not enough rituals." Therefore, he advocated "legislation at the time and rituals based on events" ( The words are "Book of Shang Jun·Gengfa Pian", "Historical Records · Biography of Shang Jun"). This refutes the old aristocracy's so-called "Fagu" and "Xunli" propositions based on historical evolution, and prepared public opinion for the reform.

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